En ekte gründer gir seg aldri

På torsdag forrige uke var jeg på et gratis gründer-arrangement i regi av Skape, med noen foredrag om gründerhistorier som var veldig spennende. Jeg skal nå oppsummere noen av foredragene. Nøkkelen til suksess har vært fokus på salg og å tjene penger.

Skape er fylkeskommunens virkemidler til næringsutvikling. De har flere næringshager i Rogaland og hjelper til med salg og markedsføring. Målgruppen til Skape er nyetablerte bedrifter og alle potensielle etablerere i Rogaland. Du får ihvertfall hjelp til veien videre, men det er du som er sjefen og må ta valgene selv. De ønsker å være en del av din reise til du føler deg trygg til å føler deg trygg til å fortsette alene. Målet er flere lønnsomme etableringer.

Foredragsholder: Heming Welde Thorbjørnsen

Trollkar er en butikk som har fysisk butikk, men selger meste av vareutvalget i nettbutikk. De selger garn og strikkemaskiner, men lever av å arrangere strikkekurs. Heming Welde Thorbjørnsen sa at han har mislykket som gründer mange ganger før. Og at vi må begynne der vi kan, ikke der du vil og ta omveier. Ikke tro du kommer til å tjene penger. Du får det veldig kjekt når du har tid.

Foredragsholder: Bengt Haugland

Norcable er industribedrift med aluminium-kabler. De ser muligheter hvor andre legger ned. De startet opp i 2017. Akkurat nå 5 ansatte, 1300 m² fabrikklokale og 2 maskinlinjer. Produktene er:

-isolert kabel
-uisolert hageline med stålkjerne
-uisolert hageline uten stålkjerne

Det positive i Norsk industri er at når man ser at andre sliter, så hjelper man til. I andre land sørover får de som sliter kjeft og klager på jobbingen. God kommunikasjon er viktig for å produsere. Kort oppsummert: De som skal til for å lykkes er god forundersøkelse, snakke med kunder og lytte til rådgivere. Det er også viktig med kompetanse innen faget, IT og markedet.

Foredragsholder: Øivind Lindøe

Matkanalen startet opp i 2015. Gammeldags lineær tv i nyere tid. Foredraget ble sitert “å spise med øynene”. Øyvind jobbet i TV Haugaland fra 2011 til 2014 og var overbevist om at de måtte til Oslo for å selge reklame, men det var vanskelig å selge reklame.

Matkanalen prøver å få kontakt med andre bloggere og annonsører. Lokal musikk på programmene er viktig. Noe av innholdet er tilgjengelig på hjemmesiden. Tv-kanalen distribuerer på Riks TV, Get og Altibox. Seerne er interessert i bil, reiser og mat. Kan strømmes på mobil, nettbrett på pc med ei rekke applikasjoner. Utfordringen er å skaffe nok seere, men toget har ennå ikke gått for lineær tv.

Liker du denne bloggen? Støtt gjerne Sindre Møllerhaug på Patreon! Du får se nye videoer før de blir tilgjengelige på YouTube for alle andre.

Legg igjen en kommentar