Hvert år prioriterer jeg konferanser for å snakke med folk som jobber i forskjellige bransjer. Prisene for deltakelse varierer, men mitt inntrykk er at de som varer i to halve dager eller en hel dag koster flere tusen, men inkluderer lunsj i pausen. Da er det viktig at innholdet er spennende nok til at jeg bruker så mye tid og penger fornuftig. Det blir et årlig høydepunkt.

Workshop Linkkonferansen 2017. Dette var det første som skjedde på konferansen.

Jeg bor i Haugesund og når jeg i juleferien i fjor leste om Linkkonferansen, syntes jeg det så veldig spennende ut og måtte bare ta meg råd til en flytur til Alta i Finnmark. Veldig praktisk at konferansen ble arrangert der, for jeg har siden 2010 vært fast lytter av Radio Alta. De spiller mye musikk som jeg vokste opp med og som betydde veldig mye for meg, 90-tallet og 2000-tallet. Den musikkstilen har de andre radiokanalene stort sett gått bort fra.

Det første på programmet var en workshop, hvor deltakerne diskuterte sammen, men den var jeg ikke med på. Jeg ville bare komme for å høre på foredragene og snakke med folk i pausene. Mens workshopen pågikk, gikk jeg turer rundt for å se på landskapet rundt Alta.

Elise Tinnan Gjelseth fra MinMemoria hadde det første foredraget om en digital tjeneste som minnet om hvordan Facebook ble omtalt i 2010 da det tok helt av. MinMemoria er en tjeneste som kan brukes på sykehjem hvor pasientene har forskjellige bakgrunner som sykepleierne ikke alltid kjenner til. Istedenfor å legge pasientene legges ut på sosiale medier, legges de ut i en minnebok.

MinMemoria Linkkonferansen 2017

Med dette digitale verktøyet kan sykepleieren få vite hvilken historie pasienten har og hva som er interessene. Det ligner litt på Facebook, hvor man skriver inn interesser og historien i profilen, men MinMemoria er ikke sosialt media. Det er en profil hvor sykepleieren kan få vite informasjon om pasienten sine interesser, uten at det ligger åpent som andre kan se. Samtidig blir dette noe som kan fungere for de gamle som ikke vet hva internett er for noe.

Dette vil fungere spesielt for pasienter som har problemer med å huske gode minner og uttrykke seg. De samme ordene gjentar seg og de blir stille. Det var en del av ideen, at det et behov for et digitalt verktøy som dette i omsorgstjenesten.

Øystein Herland jobber som administrerende direktør i Volvo Car Norway. Han sa at alt som kan digitaliseres blir digitalisert. Volvo satser nå på selvkjørende biler for å nå målet om ingen ulykker. Bilene har blitt tryggere å kjøre, og statistikken har vist at de siste årene har ulykkes-statistikken gått nedover med unntak av en topp i 2016.

Volvo Linkkonferansen 2017

Måten å nå målet om null uhell i trafikken er at bilene kjører selv. Vi fikk presentert årstallene hvilke cruise-controller ble utviklet, blant annet en i 2010 som lar bilen kjøre selv i samme hastighet som bilen foran. Det eneste sjåføren da gjør er å styre bilen i køer, uten å bremse eller gi gass.

Utfordringene er skikkelig uvær og utfordrende veier som de er i Finnmark. Og hvis et barn springer ut i veien, hva skal bilen da gjøre? Bilen må programmeres til å takle alle situasjonene i trafikken, og ta hensyn til myke trafikanter og de andre som kjører bil.

 

Bjørn Tore Hagberg er fra Alta og grunder av firmaet SmartDok, som startet med app i 2005.

SmartDok Linkkonferansen 2017

Det er en løsning for prosjektstyring og timeregistrering med over 40 000 brukere i bygg- og anleggsbransjen, med blant annet Skanska, Veidekke og Peab på kundelisten.

SmartDok er et verktøy som samler blant annet ordrer, sjekklister og timelister i samme systemet. Dette er laget for og i samarbeid med bygg- og anleggsbransjen.

Fordelen med å bruke digitale timelister er å kunne bruke mer av tiden på arbeid, og mindre tid på administrasjon. Det blir også mer praktisk at alle ansatte kan legge inn timer på farten mens de jobber, og så kan de bruke mer av tiden på gjøre jobben. Systemet blir lettvint og praktisk å bruke.

Eirik Solheim er prisvinnende blogger og teknologirådgiver i NRK Beta og har god oversikt innen siste teknologi. Han kunne fortelle om at trafikken øker på nettsider når noen følger med på ei side og oppdaterer den ofte for å se om det har kommet noe nytt.

NRK Beta Linkkonferansen 2017. Foredraget handlet om mulighetene med digitale verktøy.

Han snakket om Skam, som er en tv-serie som NRK lager som er et sammendrag av alle videoene som er sendt inn til NRK og har blitt en stor suksess. Plutselig oppdaterte folk siden med Skam for å se om det hadde blitt lastet opp noe nytt. Serien har for mange gjort det enklere å leve med presset som sosiale medier skaper.

Det NRK har gjort med nett-tven er å bruke algoritmer som foreslår  programmer som du kanskje er interessert i å se på, basert på hvilket type program du har valgt å se på. Fordelen for deg som seer er at du får hjelp til å finne programmer som er av interesse.

 

Ken Stian Olsen er forretningsområdeansvarlig i Mystore.no som er Norges største leverandør av nettbutikk-plattform. De håndterer ordrer for flere milliarder norske kroner for over 1500 nettbutikker. Han snakket om at det er viktig å være klar når kunden kommer.

MyStore.no Linkkonferansen 2017

Å ikke ha tid til flere kunder er ingen unnskyldning, da må man bare ansette flere. Selv med fysisk butikk er nettbutikk nyttig, for kundene gjør research og kan sjekke produktene dine før han kommer til butikkken for å kjøpe. Du må være tilstede der kunden er når kunden kommer.

Mange handler mye på internett og kjøper alt mulig. Fordelen med nettbutikk er å kunne få kunder på landsbasis og ha butikken åpen døgnet rundt.

MyStore.no er Norges største nettbutikk-plattform og gjør det enkelt å komme i gang med en god nettbutikk.

Ingvild Moen og Olav Mellingsæter fra Resonate snakket om digital kommunikasjon. Fordelen med å bygge digital relasjon er å kunne bygge en varig tillit mellom deg og kunden. Hvis vi kjenner kunden, kan vi med dem på en bedre måte.

Folk gir fra seg informasjon på sosiale medier, som vi kan bruke til å målrette oss bedre til målgruppen og gi dem bedre kundeservice, tjeneste eller produkt. Olav og Ingvild er veldig opptatte av bedriftene som de jobber med.

Resonate Linkkonferansen 2017. Foredraget handlet om digitale relasjoner med kunden, for å lære mer om kunden og kunne tilby relevante tjenester og produkter.

Desto mer de snakker digitalt sammen, desto mer blir bedriften og kunden kjent, og bedriften kan se, forstå og dekke kundens behov.

Ingvild og Olav snakket om hvordan sosiale medier kan brukes til å få flere kunder og mer fornøyde kunder. Med digitale algoritmer får man vite om hvem man når ut til og får vite om hvem de er, hvor de bor, hvilke interesser de har og sivilstatus.

Levemåten til folk har betydning for hva de er interessert i og hva de trenger.

Disse dataene kan hentes fra blant annet Facebook-siden og Google Analytics.