Det er ikke så lenge siden notater og regneark var veldig populært. Mapper og USB minnepenn på data var moderne og for folk flest var det ikke aktuelt å erstatte det med nettbaserte løsninger. Heller ikke ha en egen app på telefonen eller logge inn på ei mobiltilpasset nettside var aktuelt. Det som allerede var i huset var godt nok, for man måtte være fornøyd med det man hadde.

Mange vil fortsatt bruke gamle løsninger pga sikkerheten, vanskelig å lære seg nye ting, det fungerer godt nok det man har osv. Men verden er som den er og vil forandre seg med tiden som går. Ingenting blir som før, men alt til sin tid. Jeg skal nå nevne eksempler på hvordan nye løsninger har erstattet de gamle løsningene.

-Nå vil ikke folk lenger kjøpe DVD, for de kan betale en fast månedpris og se et stort utvalg av filmer og serier. Med en app kan man se det på nettbrettet eller mobilen. Istedenfor å kjøpe en film, kan man abonnere på et utvalg av filmer. Enkelt og fleksibelt. For mange jeg har snakket med som liker godt å se film, er det billig.

-Jeg bruker ikke så mye tid til å se på film og på nettet kan jeg se mye gøy på YouTube og Viafree uten å betale noe for det, så lenge jeg er en plass med fast bredbånd og slipper å bruke datatrafikk på mobilabonnementet. Uansett er det en enkel måte å se mange gode filmer på.

-For en del år siden ringte man kundeservice for å stille noen spørsmål. Nå er det vanligste å besøke hjemmesidene og lese om det selv, eller søke etter det i en søkemotor som for eksempel Google. Det er enkelt og man får vite det man lurer på, istedenfor å ringe innenfor en åpningstid og snakke med noen. Det tar ofte litt tid før de som svarer forstår spørsmålet helt. Ikke nok med det, men på Google og på hjemmesidene får man svarene døgnet rundt, hele året.

Mye kan nevnes om hva som har forandret seg stort med enkle løsninger som erstatter de gamle. Jeg vet at de gamle løsningene fortsatt fungerer, men må tilpasses nåtiden og dagens trender for å fortsatt kunne fungere. Fortsatt ser jeg på DVD og fortsatt ringer jeg til kundeservice, men langt ifra så mye som for noen år siden. Grunnen er at de nye løsningene stort sett fungerer mye bedre, men det gjelder ikke alle tilfellene. For eksempel får jeg andre svar i en telefonsamtale enn på e-post eller chat. Og å se på DVD er en god filmopplevelse så lenge filmen er god.