tor. nov 21st, 2019

Sindre Møllerhaug

Digital media – blogg

Hva er det man egentlig frykter?

3 min read

Mange driver små bedrifter og synes det er litt skummelt å gå ut av komfortsonen og fortelle om hva de driver med. Jeg er en av dem. Penger er ikke årsaken, men frykten for å mislykkes. Hvis jeg ikke lykkes, mister jeg troen på min forretningside. Det som hindrer mange i markedsføringen er frykt. For å ikke lykkes, få for mange kunder, kaste bort masse penger, eller noe helt annet. For å løse et problem, må man finne årsaken til problemet og løsningene. Det er ikke så lett, men jeg skal nå avsløre en suksesshistorie for dere om hvordan jeg plutselig fikk fart i markedsføringen min, og gode rykter blant mine vennekretser.

I høsten 2014 startet jeg mitt eget firma, uten så mye mer enn en god ide og en drøm om å jobbe med webdesign og webutvikling. Mange jeg kjente visste om firmaet mitt, men fortsatt kom ingen kunder. I slutten av dette året lanserte jeg tjenesten om å digitalisere analoge kassetter med private opptak, og tjente inn litt penger på det. Hjemmesiden og synlighet i Google gjorde at kundene fant meg.

De første månedene i 2015 kom flere kunder og ville ha digitalisert sine private opptak. Kundene meg i noen måneder. Men så kom uker uten inntekt i firmaet. Frykten for å mislykkes var tilbake og det var absolutt nødvendig å gjøre tiltak for å fortsatt kunne tjene penger.

Jeg ble selvstendig forhandler hos Forever Living i februar 2015, men pga strømmen av kunder som skulle ha sine kassetter med private opptak digitalisert, fikk jeg dårlig tid til å markedsføre de økologiske helseproduktene. Når det ble mer tid, klarte jeg å også få tid til å arrangere en fest hjemme med noen kompiser, som begynte med en demo av produktene til Forever Living. Salget ble på i overkant av 1000 kroner på denne første demoen. Ellers ble festen vellykket og helt fantastisk. Alle koste seg hele den fredag kvelden.

Før denne festen begynte, fryktet jeg å ikke få solgt noe, eller selge veldig lite. Men det var verdt et forsøk. Nå er jeg stolt av min innsats og forteller alle mine venner om festen og hvor bra det gikk med salget.

Hvis man skal lykkes som grunder, er å arrangere en liten fest hjemme helt genialt. Inviter venner og hold kontakten med dem. Jeg lyste tidligere i år et arrangement på Facebook, men datoen passet ikke gjestene. Nå fant jeg en dato som passet bra. Sendte meldinger på Facebook og ringte litt rundt i god tid før. Ha en demo av hva du driver med. Med Forever Living var det ganske lett, siden det var produkter som folk trenger. Festen ble arrangert på fredag 15.mai. De som lykkes gjør ting på sin måte.

I markedsføringen er det historien folk husker, for eksempel så husker vi som var på festen min at den var veldig gøy. Er lett å fortelle det videre, fordi den historien handler om mer enn bare et vellykket salg. Den handler også om at vi spiste gode hjemmebakte boller som jeg hadde bakt selv den dagen. Og mange hyggelige samtaler i stua hele kvelden.

Fortsatt går firmaet tregt, men å trosse frykten har hjulpet mye. Velger å beholde vanlig jobb ved siden av inntil videre, en stilling på 92 %. Men det hadde aldri gått uten å tenke over hva jeg fryktet. Å ikke få solgt noe. Da var løsningen å engasjere meg på demoen og skryte av produktene som jeg selv bruker, uten å forvente salg. Svarte på alle spørsmål som gjestene stilte meg.

Disse spørsmålene stiller jeg meg hver gang jeg er redd for å markedsføre, men vet at det er viktig for å kunne lykkes:
-hvor godt er markedet for dette produktet eller tjenesten?
-kommer bedrifter eller privatpersoner til å kjøpe dette?
-hva skal til for at de velger meg, istedenfor en annen?
-hvem trenger å få vite om det jeg driver med?
-hvem trenger ikke å få vite om det jeg driver med?
-hvor mye er det å tjene på produktet eller tjenesten?
-hvor mye arbeid må jeg legge i dette?
-koster det penger eller bare tid?

Konklusjonen min er at markedsføring er viktig, men en god markedplan er nødvendig for å lykkes. Alt kan gå bra med flaks, men det er så mye lettere å få flaks med god innsats.

Legg igjen en kommentar

Copyright © Sindre Møllerhaug | Newsphere by AF themes.