man. des 16th, 2019

Sindre Møllerhaug

Digital media – blogg

Bruke jungeltelegrafen

3 min read

Jungeltelegrafen baserer seg på at man forteller et budskap om noe til en person, som forteller budskapet til en annen person og på den måten sprer et budskap. Jeg bruker jungeltelegrafen mye til å markedsføre min bedrift, spesielt online, fordi da får mange vite om det på kort tid, selv om alle er på forskjellige steder. Men forteller også folk jeg kjenner om firmaet mitt og hva jeg driver med.

Jeg bruker sosiale medier til å markedsføre mitt firma. På Linked-IN står det på profilen min at jeg er selvstendig næringsdrivende i eget firma. Har av og til lagt til kontakter der som jeg kjenner, sånn at de får bli med i nettverket mitt i det nettsamfunnet, men også at de får vite at jeg driver eget firma. På Linked-IN-profilein min ligger en link til firmaet mitt sin hjemmeside, sånn at de som er interesserte i å få vite hva det er, så kan besøke den og lese om hva jeg driver med.

På Facebook-profilen min står det at jeg jobber som selvstendig næringsdrivende (og så er det en link der til Facebook-siden til bedriften min). Da får mange av mine venner og bekjente vite at jeg driver eget firma og kan like Facebook-siden til firmaet ditt. Min erfaring med å markedsføre på den måten er effektivt. Samtidig er det helt gratis og det blir lettere å fortelle om firmaet sitt til andre venner og bekjente, fordi de vet om det fra før.

Jeg anbefaler at man legger ut på Facebook-profilen at man jobber som selvstendig næringsdrivende, der det står hvor du jobber og hvor du har jobbet Kanskje kjenner du mange som er interessert i å kjøpe dine tjenester og produkter, eller som bare har lyst til å heie på deg og at du en gang i framtiden skal lykkes, selv om det går veldig tregt.

Ellers er det smart å fortelle andre man kjenner om firmaet ditt. Du trenger ikke å fortelle alt, men bør fortelle om noe og se om de er interesserte. Er de interesserte, så er det bare å fortsette å fortelle mer. Har de spørsmål, så bør du svare så godt du kan. Min erfaring er at når jeg begynner å fortelle om hva jeg driver med, så fikk jeg kunder. De som stiller mange spørsmål, har jeg henvendt til hjemmesiden, der de kan lese mer om mine tjenester, men jeg fortsetter likevel å svare på alle spørsmålene så godt jeg kan.

Å legge ut filmer på YouTube og fortelle om hva man driver med, har jeg gode erfaringer med. Har lagt ut flere klipp på YouTube-kanalen min der jeg forteller om firmaet, og delt det på Facebook-profilen min. Resultatet etter kort tid var at mange venner og bekjente fikk høre meg fortalte meg at det var kult. Noen stilte meg mange spørsmål rundt dette. Fordelen med å dele filmklipp er at man kan fortelle et budskap til mange, uten å være tilstede. Skriv et manus som du leser hvis du synes det er litt vanskelig å huske alt du skal si på filmen.

Legg igjen en kommentar

Copyright © Sindre Møllerhaug | Newsphere by AF themes.